تازه های نشر

 *****************  

 

 *****************  

 

 *****************  

 

 ***************** 

 

 

***************** 

***************** 

 

***************** 

 

*****************

******************

******************

******************

*******************

******************

******************

******************

 



برگزاری مراسم بزرگداشت روز اسناد ملی و میراث مکتوب با حضور رئیس سازمان اسناد و معاون رئیس‌جمهور

به مناسبت ۱۹ ارديبهشت روز «اسناد ملي و ميراث مكتوب» مراسمي با حضور دکتر محمدباقر نوبخت، معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان مديريت و برنامه‌ريزي، دکتر سید رضا صالحي، رئيس سازمان اسناد و كتابخانه ملي و جمعي از صاحب نظران و كارشناسان اين حوزه برگزار شد.
در اين مراسم كه در ساختمان آرشيو ملي سازمان اسناد و كتابخانه ملي برگزار شد، ضمن تجليل از آرشيويست‌هاي نمونه، اهداگران اسناد و كارشناسان برتر حوزه اسناد ملي، از دستگاه هاي برتر در حوزه اسناد نيز تقدير به عمل آمد. شايان ذكر است در اين مراسم از خدمات دكتر سيروس پرهام، بنيانگذار سازمان اسناد ملي ايران، دكتر مهدي حجت رئيس شوراي اسناد ملي و دکتر رضايي شريف آبادي پيشكسوت اسناد ملي تجليل به عمل آمد. در حاشيه مراسم روز اسناد ملي و ميراث مكتوب نمايشگاه منتخبي از اسناد آرشيو ملي ايران توسط محمد باقر نوبخت ، معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي گشايش يافت.

در ابتداي این مراسم دکتر صالحی امیری در سخنان کوتاهی ضمن خیرمقدم به دکتر نوبخت، از ایشان خواستار توجه ویژه به حوزه اسناد جهت تجهیز هرچه بیشتر سازمان اسناد و کتابخانه ملی شد.

سپس دكتر نوبخت با اشاره به اهميت اسناد ملي و ميراث مكتوب گفت: در برخورد تمدن ها، دليل اصلي جذابيت يك تمدن نسبت به تمدن ديگر عنصر فرهنگ است چرا كه تمدن و فرهنگ را نمي توان با سرنيزه منتقل كرد.

معاون رئيس جمهور با اشاره به گردهمايي سالگرد پايان جنگ جهاني دوم در فرانسه افزود: طي جنگ اول و جنگ دوم جهاني بيش از 180 ميليون نفر كشته، زخمي و مفقود شدند و ديروز در پاريس شاهد بوديم كه روز پيروزي و پايان جنگ جهاني دوم را جشن گرفتند و اين روند طي روزهاي آينده در ساير كشورهاي اروپا و همچنين روسيه برگزار مي شود.

نوبخت در ادامه صحبت هايش گفت: ما در ايران مي بينيم كه در تمامي جنگ ها و كشورگشايي هاي تاريخي خودمان ابتدا تلاش شده كه با نمادهاي فرهنگي و تمدن آن عصر مقابله شود. يكي از ويژگي هاي ايران اين بود كه توانست در مقابل هر هجوم و حمله اي كه بر او آمد مقاومت كند و در نهايت آنچه كه پيروز شد فرهنگ ايران بود كه توانست جايگزين شود و به جايگاه والايي دست يابد.

 

سخنگوي دولت همچنين ادامه داد: من رابطه ميان فرهنگ واسناد ملي را به خوبي درك مي كنم. دكتر صالحي اميري كه امروزرياست مركز اسناد و كتابخانه ملي جمهوري اسلامي ايران را بر عهده دارد اما پيش از اين در جايگاه مطالعات و پژوهش هاي فرهنگي مركز تحقيقات استراتژيك مجمع تشخيص مصلحت نظام بوده و در طرح الگوي توسعه مناسبات ايران مشاركت داشته است و ما امروز به ايشان افتخار مي كنيم.

معاون رئيس جمهور ادامه داد: در آنجا الگوي توسعه ملي و مناسب و مطلوب ايراني- اسلامي گفته مي شد اما رهبر معظم انقلاب به درستي پيشرفت را جايگزين توسعه كردند و ما امروز تحت عنوان الگوي اسلامي و ايراني پيشرفت برايمان مطرح است و خوشبختانه اين الگو فراهم شده و ما امروز مي توانيم در چهارچوب ديدگاه هايمان پيش برويم.

نوبخت با بيان اينكه زيربناي توسعه فرهنگ است نه اقتصاد گفت: ارتباط گسترده اي ميان فرهنگ و اسناد ملي و ميراث مكتوب وجود دارد و فرهنگ بايد مثل حلقه هاي زنجير به موضوعات ديگر متصل شود و گستره تمدني خودش را تعريف كند.

رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور درپايان ابراز اميدواري كرد كه دولت و رئيس جمهور با نگاه توسعه اي كه دارند اعتبارات لازم را به سازمان اسناد و كتابخانه ملي اختصاص دهند.

 

1387 - 1390 © تمامی حقـوق این سـایت متعلق به وب سایت فرهنگ ایران می باشد .
انتخاب رنگ قالب : آبی قرمز سبز با پس زمینه

ورود یا عضویت

ورود