.: فرهنگ ایران :.

تغییر به حالت دسکتاپ

اعتماد اجتماعی(شماره 16)ضمیمه PDF

اين پژوهش‌نامه به منظور بررسي و واكاوي مفهوم اعتماد اجتماعي، نقش آن درجامعه و روابط اجتماعي، عوامل ايجاد‌كننده و تضعيف‌كننده آن، و وضعيت اعتماد اجتماعي در جامعه تهيه شده است.

به نظر نويسندگان، اعتماد اجتماعي در جامعه ما وضعيت خوب و مناسبي ندارد. براساس نتايج دومين پيمايش ملي ارزش‌ها و نگرش‌هاي ايرانيان، 5/24 درصد از مردان و 2/33 درصد از زنان معتقد بودند كه نمي‌توانند به ديگران اعتمادكنند. لذا لازم است ضمن واكاوي و بررسي دقيق اين مفهوم مطالعاتي جهت يافتن راهكارهايي به منظور افزايش اعتماد اجتماعي در جامعه انجام گيرد. مؤلفين اين مقالات معتقدند كه راهكار افزايش اعتماد اجتماعي از طريق گروه‌هاي خرد و واسطه‌اي جامعه است. يعني مكان‌ها و موقعيت‌هايي كه در آن اعتماد ايجاد و توسعه مي‌يابد.

اين پژوهش‌نامه شامل پنج مقاله تأليفي و يك مقاله ترجمه شده است. درمقاله اول به بررسي معنا و مفهوم اعتماد اجتماعي پرداخته شده است. نويسنده تلاش كرده است با بررسي تئوري‌هاي كلاسيك و متأخر جامعه‌شناسي و علوم سياسي و با تأكيد بر نظريات متأخر معني و مفهوم مناسبي از اعتماد اجتماعي ارائه دهد.

در مقاله دوم وضعيت اعتماد اجتماعي در كشور مورد بررسي قرار گرفته است. نويسنده با استفاده از نتايج دو پيمايش ملي ارزش‌ها و نگرش‌هاي ايرانيان كه توسط وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامي انجام شده، تلاش كرده است وضعيت اعتماد اجتماعي در كشور را بررسي كند.

در مقاله سوم به بررسي سازمان‌ها و انجمن‌هاي غير دولتي (NGO) در اعتماد پرداخته شده است. هدف نويسنده اين است كه با بررسي نقش اين سازمان‌ها در ايجاد اعتماد اجتماعي وضعيت اين سازمان‌ها در كشور را توضيح دهد.

در مقاله چهارم به بررسي نقش و تاثير خانواده بر ايجاد اعتماد اجتماعي پرداخت شده است. مولف در اين مقاله معتقد است كه خانواده و رفتارهاي اعضاء آن، اعتماد اوليه را در افراد ايجاد و آن را به ساير سطوح گروه‌ها و نهادهاي جامعه گسترش مي‌دهد.

درمقاله پنجم تأثير و نقش دين‌داري در اعتماد اجتماعي مورد توجه قرار گرفته است. مقاله ششم ترجمه مقاله‌اي است در خصوص تاثير نابرابري‌هاي اجتماعي و اقتصادي بر اعتماد اجتماعي. مولفين اين مقاله معتقدند تا هنگامي كه نابرابري‌هاي اجتماعي (توزيع نابرابر ثروت و فرصت‌هاي اجتماعي) در جامعه وجود دارد نمي‌توان شاهد شكل‌گيري و توسعه اعتماد در جامعه بود.

 

دریافت فایل ضمیمه PDF

1388 - 1392 © تمامی حقـوق این سـایت متعلق به دکتر صالحی امیری می باشد .

بالا نسخه رومیزی